Allergia ja koira

Australianlabradoodle pohjavillattomana rotuna sopii monille allergisille ihmisille, ja monet astmaatikot ja vaikeastikin allergiset ovatkin kyenneet elämään australianlabradoodlen kanssa ilman häiritsevän voimakkaita oireita. Suomessa suurin osa australianlabradoodleista on hankittu allergia- ja astmaperheisiin, eikä yhdistyksen tiedossa ole toistaiseksi yhtään tapausta, jossa koirasta olisi pitänyt allergian takia luopua. Jokaisella allergisella ihmisellä on kuitenkin oma henkilökohtainen oirekynnyksensä, kuinka suuren määrän allergiaa aiheuttavaa ärsykettä kukin sietää. Monet allergiset sietävät pienen määrän allergeenia, ja siedättymistä tapahtuu.

Yhdistys suosittelee silti hyvin maltillista etenemistä koiranhankinnassa, ja useampaa altistusta ennen oman koiran hankintaa. Testaus kannattaa suorittaa mieluiten koiran omassa asuinympäristössä, jossa allergeenejä on eniten. Testaaminen pitää suorittaa kontrolloidussa ympäristössä, jossa ei säännöllisesti oleskele muun rotuisia koiria, kissoja tai muita eläimiä, jotka vääristäisivät testin tulosta.

Pennun virtsa sisältää paljon allergeenejä (=allergiaa aiheuttavia proteiineja), minkä vuoksi jotkut henkilöt oiereilevat pentuaikana voimakkaammin. Pennun opittua tekemään tarpeensa ulos n.4-6 kk:n ikäisenä, allergia-oireet useimmiten helpottuvat.

Mikäli oireita aluksi esiintyy, niitä kannattaa lääkitä asianmukaisilla lääkkeillä. Hyvän ja laadukkaan ilmanpuhdistimen hankkimista kannattaa myös harkita, esim. Daikin, Light Air Ionflow 50 tai Elixair (suodattimet ovat pestäviä) ovat tehokkaita ja hyviksi havaittuja.