Terveys

Alkuperäiset rodun kehittäjät lähtivät työssään siitä, että halusivat kehittää hyväluontoisen, terveen rakenteen omaavan atleettisen koiran, jossa ei ole mitään liioiteltua. Koiralle haluttiin kunnon kuono ja sopusuhtainen rakenne. ALD:n neliömäinen rakenne mahdollistaa laajat, vapaat liikeradat ja sen suhteellisen kevyt rakenne ei ole niveliä kuormittava. Järjestöön rekisteröitävien jalostuskoirien lonkka-, polvi- ja kyynärtutkimukset kuuluvat pakollisiin, lisäksi moni kuvauttaa selän. Lonkkien osalta seula on tiukka, sillä alin hyväksyttävä tulos (OFA Fair) vastaa suomalaisessa systeemissä B:tä. Mikäli kasvattaja ymmärtää terveen rakenteen, noudattaa järjestön vaatimuksia ja käyttää jalostukseen sukulinjoiltaan terveluustoisia koiria, ei ALD:llä pitäisi olla suurta riskiä luuston ongelmiin.

Luppakorvaisena rotuna ALD:lla esiintyy jonkun verran korvatulehduksia ja hiivaa. Trimmauksella, korvien puhdistuksella ja laadukkaalla ruualla on tärkeä rooli korvatulehdusten ehkäisyssä. Joskus tulehdukset ovat seurausta ruoka-aineallergiasta. Allergioita ja atopioita esiintyy ALD:lla jonkin verran ja tilannetta pidetään silmällä kasvattajien ja rotujärjestön toimesta. Allergiat ovat voimakkaasti perinnöllisiä, joten on tärkeää, ettei allergisia koiria käytetä jalostuksessa. Toisaalta allergioiden syntyyn vaikuttavat ilmeisesti myös ympäristötekijät ja ne voivat tulle esille vasta myöhemmin elämässä, joten nuoren koiran kohdalla ominaisuus saattaa pysyä piilevänä pitkään.

ALD:lla esiintyy jonkin verran kapeaa alaleukaa, joka tullee rotuumme villakoiran perimästä. Yleisimmin alaleuan kapeus aiheuttaa alakulmahampaiden virheasennon, jossa ne painavat yläikeniä. Useimmilla tämä ilmenee vain maitohammasvaiheessa ja korjaantuu koiran leukojen kasvaessa ja hampaiden vaihtuessa. Ominaisuus on perinnöllinen ja kasvattajan silmällä pidettävä.

Jos sinulla on  ALD, jolla on vakavia terveysongelmia, tuothan asian yhdistyksen tietoon. Liitä mukaan kuva mahdollisesta diagnoosipaperista sekä tieto koiran suvusta ja siitä, keneltä kasvattajalta olet koiran hankkinut. Tiedot voit laittaa sähköpostitse australianlabradoodlery@gmail.com