Rotumääritelmä

Alkuperämaa: Australia

Alkuperäinen käyttö: Opaskoira

Nykyiset tehtävät: Seura- ja harrastuskoira. Työkäytössä opas-, avustaja- ja terapiakoira.

Luonne: Älykäs, ystävällinen, lempeä, avoin, iloinen ja sosiaalinen. Tulisi lähestyä ihmistä iloisesti ja luottavaisesti, aggressiivisuutta ei hyväksytä. Ei tulisi olla pidättyväinen tai arka. Altis palvelemaan ja miellyttämään. Hyvä koulutettavuus.

Roturyhmä: Ei FCI:n tunnustama rotu. Suomalaisia koiria rekisteröi ALAEU (Eurooppalainen yhdistys), ALAA  (Amerikan ALD-yhdistys) ja WALA (kansainvälinen yhdistys) ja/tai Suomen Kennelliitto monirotuisina.

Säkäkorkeus:

Mini 35–43 cm

Medium 43–53 cm

Standard 53–63 cm

Värit: Kaikki värit hyväksyttyjä, esim. musta, hopeanharmaa, kerma, punainen, suklaa ja valkoinen. Myös erilaisia kuviointeja, kuten parti, tuxedo, phantom ja sable. Merle-väritystä tai albinismia ei hyväksytä, koska ne tuovat mukanaan terveysriskejä.

Turkki: Kaksi karvalaatua, fleece ja wool. Turkin kiharuus vaihtelee hyvin kiharasta lähes suoraan. Fleece-turkki on pehmeä ja silkkinen kädelle. Wool-turkki on karheampi, yleensä hyvin kihara, ja se on käymässä harvinaiseksi. Myös fleece-turkki voi olla kihara: fleece kuvaa turkin tuntua, ei kiharuutta. Turkki vaatii säännöllistä hoitoa, lue lisää täältä. Allergiaystävällisyys, lue lisää täältä.

Odotettu elinikä: 12–15 vuotta.

Terveys: Perusterve rotu. Lue lisää terveydestä täältä.

Koulutettavuus: Erinomainen.

Aktiivisuus: Keskiaktiivinen.

Toivottavat elinolosuhteet: Sopeutuu erilaisiin olosuhteisiin, mutta ei ulkokoiraksi eikä vain sohvannurkkaan. Sopii hyvin lapsiperheeseen ja ensimmäiseksi koiraksi.