Rotuesittely

Australiassa kaksi kokenutta kasvattajaa kiinnostui 1990-luvun alussa labradoodeleiden kasvatuksesta. Heitä kiinnosti uuden koirarodun kehittäminen mahdollisimman terveeksi niin rakenteen kuin perimän suhteen sekä tiettyjen luonneominaisuuksien vakiinnuttaminen. Nämä kasvattajat yhdistivät kaksi labradoodlea keskenään, sekä labradoodlen isonvillakoiran kanssa. He ottivat jalostukseen mukaan myös irlanninvesispanielin saadakseen rotuun suklaanruskean värin. Rotuun lisättiin myöhemmin amerikancockerspanielia ja cockerspanielia pienemmän koon aikaansaamiseksi. ALD:n historia on siis rotusekoituksissa, kuten toki kaikilla muillakin olemassa olevilla roduilla kun riittävän pitkälle taaksepäin mennään.

Nyttemmin rotua on kehitetty määrätietoisesti useilla mantereilla ja jalostustyötä määrittelevät rotustandardi ja rotujärjestöjen säännöt. Australianlabradoodlen perimästä täytyy nykystandardien mukaisesti löytyä labradorinnoutajaa, villakoiraa sekä cockerspanielia. Jalostukseen käytettävät yksilöt ovat terveystestattuja ja järjestöt seuraavat jalostustyötä. ALD on edelleen kehittyvä rotu, ja järjestöissä pohditaan jatkuvasti, millaiset toimet tukevat rodun kehittymistä hyvään suuntaan. ALD:n kehityksen taustalla on alusta asti ollut ajatus terverakenteisesta, hyväluonteisesta koirasta, joka sopisi nykyiseen elämäntyyliin sekä perhe- ja harrastuskoirana että avustaja- ja terapiakoirana.