AJANKOHTAISTA

TOUHU JA TEMMELLYS TAPAHTUMA

Yhdistys järjestää Porissa ALD-tapaamisen heinä-elokuun vaihteessa, sekä Kirkkonummella ALD-päivän (Löfkulla-kasvattajan luona) syyskuun 22. päivä. Seuraile fb-sivuja tarkemman aikataulun suhteen!

Turkinhoito-ohje julkaistu!

Yhdistys on tuottanut kuvallisen jäsenilleen nelivärisen, turkin kotihoitoon keskittyvän turkinhoito-oppaan. Opasta varten haastattltiin pitkän linjan ammattilais-trimmaajaa. Olemme saaneet turkihoito-oppaasta runsaasti kiittävää palautetta myös trimmaajilta, joille ALD-omistajat ovat oppaan vieneet mukanaan. Turkinhoito-opas kuuluu jäsenetuna jokaiselle yhdistyksen jäsenelle, ja sitä voi ostaa myös erikseen 10€ hintaan. Tilaukset yhdistysken sähköpostista: australianlabradoodlery[at]gmail.com

ALD ei ole sama asia kuin nk. labradoodle

Julkisessa keskustelussa nk. labradoodle ja australianlabradoodle menevät jatkuvasti sekaisin. Australianlabradoodle ei ole villakoiran ja labradorinnoutajan sekoitus vaan vuosikymmenien vastuullisen koirankasvatuksen aikaansaama uusi rotu. Toisin kuin sekarotuiset, australianlabradoodlet rekisteröidään niiden omiin rekistereihin Euroopassa, USAssa ja Australiassa. Jalostuskoirilta vaaditaan terveystutkimukset, jotka ovat esimerkiksi lonkkien suhteen kriteereiltään hyvinkin tiukat. Nykyteknologian, kuten jatkuvasti kehittyvän genetiikan avulla ALD on saavuttanut suhteellisen nopeasti yhtenäisen rotutyypin. ALDn kehitystä voisi verrata esimerkiksi venäjänmustaterrieriin, jota alettiin kehittää 1940-luvulla yhdistämällä useita, jo olemassaolevia rotuja. Noin 40 vuodessa mustaterrieri saavutti vakiintuneen aseman ja tuli hyvöksytyksi FCIn rotuvalikoimaan. Uudet rodut eivät ole uhka perinteisille roduille vaan pikemminkin luonnollinen ja terve jatkumo koirarotujen värikkäässä ja ihmisten ohjailemassa historiassa!

Suomessa on usein myynnissä labradoodlen (yleensä ensimmäisten sukupolvien yhdistelmiä F1 ja F1b) pentuja, joiden vanhemmat eivät välttämättä ole terveystutkittuja. Niin suloisia kuin rotuyhdistelmien pennut voivatkin olla, niin niissä geneettinen yhdistelmä on todellakin kuin lottoa, eikä moniakaan piirteitä luonteessa tai ulkomuodossa voida ennustaa. Mikäli haluaa oikean australianlabradoodlen, kannattaa huolella tutustua järjestöihin ja kasvattajiin, jotka noudattavat rotujärjestöjen jalostusvaatimuksia, eettisiä ohjeita jne. Myös ulkomailta pentua ostettaessa kannattaa selvittää koiran suku ja taustat ongelmien minimoimiseksi.

Tässä muutama linkki:

____________________________________________________________________

Rotutapaamiset

ALD yhdistyksen alueellinen toiminta on laajentunut huomattavasti uusien aluevastaavien myötä ja rotutapaamisia järjestetäänkin kuukausittain ympäri Suomea:

Sipoossa, Kirkkonummella, Lahdessa, Turussa, Hämeenlinnassa, Tampereella, Jyväskylässä, Porissa, Kuopiossa ja Oulussa

Paikalla on ALD-omistajia koirineen vastailemassa kysymyksiin, joten tervetuloa myös rotuuntutustujat! On tärkeää tutustua rotuun huolellisesti ennen hankitapäätöksen tekoa ja tähän suositut rotutapaamisemme tarjoavat hyvät mahdollisuuden. Tietoa tulevista tapaamisista löydät yhdistyksen FB-sivulta.

Yhdistyksen koiratapaamisissa koirat leikivät turvallisuussyistä ilman pantoja ja valjaita.