Koulutusvinkkejä

Australian Labradoodle -järjestöihin kuuluvat kasvattajat ovat sitoutuneet noudattamaan tiettyä eettistä säännöstöä, joka säätelee koirien jalostusta ja pentujen kasvattamista. Moni kasvattaja on hyvin sitoutunut jalostustyöhön ja paneutuu pennun sosiaalistamiseen huolella. Kasvattajan tekemän pohjatyön jälkeen on pennun uuden omistajan vuoro: ystävällisinkään pentu ei kasva itsestään sosiaaliseksi ja rohkeaksi koirakansalaiseksi

Australianlabradoodle on älykäs ja oppivainen koira, joten sen kanssa voi harrastaa monenlaista. Hyviä kokemuksia on mm. agilitystä, tokosta (tottelevaisuuskoulutus) ja rallytokosta. Australianlabradoodlella on myös hyvä hajuaisti, joten sen kanssa voi harjoitella esimerkiksi jälkeä ja hakua.

Älykkyytensä vuoksi australianlabradoodle oppii helposti myös vääriä asioita, jos omistaja niitä vahvistaa. Useimmiten ongelmkäyttäytymisen juuret ovatkin omistajan toiminnassa. Aktiivisena koirana australianlabradoodle ei sovi vain makaamaan sohvalle, vaan sen kanssa pitää tehdä ja harrastaa. Alkuperäiset terapia- ja opaskoiraominaisuudet tekevät australianlabradoodlesta erinomaisen kaverikoiran esimerkiksi vanhuksille ja erityistarpeisille lapsille.

Koiran ajattelun ymmärtäminen

Koiralle ei ole luonnollista olla yksin, erossa laumastaan pitkiä aikoja, joten pentu on totutettava vähitellen yksinoloon. Koira oppii kyllä olemaan yksin! Yleisimmin koirat lähinnä lepäävät, kun omistaja on poissa, mutta jos ei-toivottavaa puuhastelua alkaa esiintyä, on hyvä miettiä koiran päivärytmiä niin, että se olisi väsyneempi yksin jäädessään. Jotkut suosivat myös aktivointileluja, joita voi jättää koiralle yksinoloajaksi.

Koulutuksen punaisena lankana voidaan pitää ymmärrystä koiran ominaislaadusta ja sen ajattelutavoista. Kun ymmärtää, miten koira tilanteet näkee ja miten se ajattelee (ja se usein poikkeaa paljonkin siitä, miten ihmiset tilanteet hahmottavat!), koulutuskin on helpompaa. Koiran kouluttaminen perustuu palkitsemiseen ja toistoon. Suomen Australian Labradoodle -yhdistys suosittelee jokaiselle uudelle koiranomistajalle pentu- tai arkitottelevaisuuskurssille osallistumista!