Usein kysyttyä

Kenelle Australian Labradoodle sopii ?

Australianlabradoodle on älykäs, intuitiivinen, seurallinen, rakastava ja helposti koulutettava rotu. Alunperin koiraa on lähdetty jalostamaan työkoiraksi, ja noita taipumuksia löytyy edelleen rodusta. Australianlabradoodle tarvitsee kuitenkin hyvän peruskoulutuksen saavuttaakseen täyden potentiaalinsa: mikäli koira kasvaa ensimmäisen elinvuotensa ilman kunnollista peruskoulutusta, siitä voi tulla tottelematon koira, joka tekee mitä tahansa saadakseen omistajansa huomion...  Koiran älykkyys tarvitsee fiksuja purkamiskohteita, mutta ellei sellaisia tarjota, koira keksii kyllä tekemistä itse. Joten ellet ole valmis panostamaan koiran koulutukseen ainakin sen ensimmäisenä elinvuotena, kannattaa valita jokin toinen, passiivisempi rotu.

Australianlabradoodle on myös hyvin "ihmisläheinen" rotu, ja sillä on suuri tarve palvella ja miellyttää omistajaansa. Koira on onnellisimmillaan silloin, kun se saa kokea olevansa rakastettu, todellinen perheenjäsen. Rotu on melko aktiivinen ja koirasta voi tulla onneton, turhautunut ja vaikeasti hallittava, mikäli se jätetään päivittäin yksin hyvin pitkiksi ajoiksi.

Rodulle ominainen piirre on taipumus  jatkuvasti ilahduttaa sinua ja perhettäsi herttaisella ja rakastettavalla tavalla – australianlabradoodlet ovat humoristisia ja iloisia koiria! Aggressiivinen käytös ei ole rodulle tyypillistä, ja sitä pidetään hylkäävänä virheenä jalostuksessa, samoin kuin arkuutta ja pidättyväisyyttä.

Voiko ALD:n ottaa allergiseen kotiin?

Koira-allergiat ja muut allergiat ovat hyvin yksilöllisiä, mutta monet koira-allergioista ja astmasta  kärsivät ihmiset ovat pärjänneet hyvin australianlabradoodlen kanssa allergioistaan/astmastaan huolimatta. Lisää tietoa allergioista ja australianlabradoodlesta: Allergia ja koira

Kuinka paljon liikuntaa rotu tarvitsee?

Rotu vaatii kohtuullisen paljon liikuntaa, mutta etenkin työtä aivoilleen. Pelkät hihnalenkit tienvarsilla eivät ole riittävän monipuolista liikuntaa, vaan koiran on päästävä myös juoksemaan vapaana, ja metsissä liikkuminen on oikeanlaista, lihaksiston kehistystä tukevaa liikuntaa. Oikein pidettynä rotu sopii kaupunkeihin ja maalle. Australianlabradoodlet ovat sosiaalisia koiria ja onnellisimmillaan saadessaan olla ihmisten läheisyydessä. Myös lajitovereiden kanssa leikkiminen on tärkeää koiran hyvinvoinnille.

"Mutta eihän tämä ole mikään oikea rotu..!"

Tällä hetkellä australianlabradoodle herättää koiramaailmassa jonkin verran ristiriitaisia ajatuksia. Kuitenkin jokikinen koirarotu on syntynyt useamman koirarodun sekoituksesta, joita on sitten ihmisen toimesta lähdetty kehittämään, jalostamaan, valikoimalla tiettyjä ominaisuuksia kantavia koiria jalostuskoiriksi. Ihan viime aikoina on Suomen Kennelliitto hyväksynyt mm. sellaiset, nyt jo suht yleiset koirarodut kuin valkoinen paimenkoira ja jackrusselinterrieri. Lisäksi esimerkiksi venäjänmustaterrierin historia ulottuu n. 1940-luvulle ja sekin kehitettiin yhdistämällä jo olemassaolevia rotuja. Mikään rotu ei ole sellaisenaan kävellyt metsästä ihmisen luokse, vaan ne ovat ihmisen toiminnan kautta kehittyneitä. ALDn tekee poikkeukselliseksi sen suhteellisen lyhyt historia.

Vaikka australianlabradoodle on suhteellisen nuori rotu (20-30 v.), on sen kehitys ollut hyvin hallittua ja tiukasti säädeltyä, joten rodun kehityksessä ollaan jo pitkällä. Kaikki järjestöihin kuuluvat jalostuskoirat rekisteröidään, ja jalostuskoirilta vaaditaan laajoja läpäistyjä terveystestejä (mm. lonkka-, polvi- ja kyynärpääkuvaukset, DNA-testit tiettyjen silmäsairauksien poissulkemiseksi jne.). Myös jalostusparien sisäsiittoisuusprosentti pidetään alempana kuin mitä esimerkiksi Suomen Kennelliitto jäsenroduiltaan vaatii. Kasvattajaksi ei voi ryhtyä kuka tahansa, ja myymällä steriloimattomia koiria vain hyväksytyille kasvattajille rotujärjestö pyrkii estämään hallitsemattoman, epäeettisen kasvattamisen.

Australianlabradoodle eroaa niin ulkonäöltään, luonteeltaan kuin käyttöominaisuuksiltaan muista koiraroduista. Se ei ole satunnaisten paritusten tulos, "sekarotuinen", vaan rodulla on selkeät, tunnistettavat ja ennakoitavasti periytyvät ominaisuudet. Harvassa rodussa yhdistyy samalla tavalla ihanteellisen perhekoiran hermostollinen tasapainoisuus, aktiiviseen harrastamiseen sopiva koulutettavuus, iloisuus ja seurallisuus, terveys ja pitkäikäisyys sekä allergiaystävällisyys.

"Miksi australianlabradoodlet pitää steriloida/kastroida?"

Lemmikkilaatuiset pennut myydään leikattuina, jotta kehittyvää rotua voitaisiin suojella väärinkäytöksiltä. Vain järjestön hyväksymät, eettisen koodiston allekirjoittaneet kasvattajat voivat tehdä jalostustyötä. Monen suositun rodun kohdalla päädytään arvelluttaviin ratkaisuihin, ja pentutehtailu yleistyy Suomessakin. Suomessa koira voidaan myydä leikkaussopimuksella, jolloin ostaja sitoutuu leikkauttamaan koiran ennen yhden vuoden ikää.

Aiemmin aikaista leikkausta vastustettiin, koska siitä oletettiin olevan haittaa koiralle. Nykyään Suomessakin ollaan yhä enemmän alettu suositella koiran leikkauttamista n. 6 kk iässä, ellei sillä ole tarkoitus tehdä pentuja. Monet käytösongelmat johtuvat koiran voimakkaasta viettitoiminnasta, ja ainakin se aiheuttaa koiralle jatkuvaa stressiä ja kiihtymystä. Lemmikkipentujen leikkaaminen suojelee siis pentua stressiltä ja ongelmilta, omistajaa ei-toivotuilta pentueilta ja kehittyvää rotua epäeettiseltä kasvattamiselta.

Miksi valita australianlabradoodle omaksi roduksi?

• Karvaa ei lähde ja rotu on hypoallergeeninen

• Niillä on intuitiivinen luonne ja ne ovat potentiaalisia terapia ja avustajakoiria

• Rotu on iloinen ja urheilullinen

• Rakastaa vettä